Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

"Pogórzanin" rozpocznie sezon w Dzień Dziecka [ZDJĘCIA, WIDEO]

Klaudia Oronowicz-Chudzik
Klaudia Oronowicz-Chudzik
Wideo
od 16 lat
Dobiegły końca prace remontowe na 13-kilometrowym odcinku Przeworskiej Kolei Wąskotorowej od Dynowa do Jawornika Polskiego. I etap prac w ramach projektu „Rewitalizacja kolei dojazdowej Przeworsk Wąskotorowy – Dynów” realizowany był od września 2021 roku. Nadal trwają prace II etapu.

Powiat przeworski stara się przywrócić starą trasę wąskotorówki (z Przeworska do Dynowa). Ponad 100-letnia kolejka wąskotorowa jest jedną z największych atrakcji turystycznych w regionie. Jeszcze przed wybuchem I Wojny Światowej, z usług kolei korzystało aż 110 tys. pasażerów.

W swojej historii kolej musiała się zmagać z żywiołami, które jej nie oszczędzały

Przypomnijmy, że w czerwcu 2020 roku powódź zniszczyła infrastrukturę Przeworskiej Kolejki Dojazdowej m.in. w Szklarach, gdzie znajduje się 602-metrowy tunel najdłuższy (czynny) tunel kolei wąskotorowej w Polsce.

Ze względu na wiele zniszczeń, a także pandemię, kolej przestała kursować z turystami. Władze powiatu robią jednak wszystko, by wrócić do czasów jej świetności i zlikwidować wszelkie utrudnienia.

Cała trasa obejmuje 46 km 180 m i została podzielona na odcinki rewitalizacyjne.

- Pierwszy, o którym mowa to odcinek z Dynowa do Jawornika Polskiego, na którym znajduje się unikatowy tunel. Zakończenie remontu drugiego odcinka z Jawornika do Kańczugi przewiduje się na ten rok. Trzeci odcinek to Kańczuga-Przeworsk, który jest szansa, że również zostanie wyremontowany w niedalekiej przyszłości – tłumaczy nam Bogusław Zięba główny specjalista ds. Przeworskiej Kolei Dojazdowej.

Jak zapewnia nas, w tym roku na pewno będziemy jeździć już na dwóch odcinkach. „Pogórzanin” będzie kursował na trasie Dynów-Jawornik Polski ze stacją w Bachórzu oraz na trasie Przeworsk-Łopuszka Wielka. Pan Zięba zdradził również, że otwarcie sezonu będzie miało miejsce w okolicach Dnia Dziecka.

Rewitalizacja zwiększy atrakcyjność turystyczno-gospodarczą regionu!

Celem projektu było m.in. przywrócenie sprawności eksploatacyjnej linii kolejowej poprzez poprawę stanu technicznego torowiska, co pozwoli na ochronę przed dalszym niszczeniem zabytkowej linii kolejowej.

Efektem realizacji I etapu projektu jest poprawa stanu technicznego linii oraz przejazdów kolejowych przekładająca się na wzrost liczby pasażerów korzystających ze zmodernizowanej linii. Zrealizowane przedsięwzięcie przyczyni się do zwiększenia rozpoznawalności produktu turystycznego jakim niewątpliwie jest kolej wąskotorowa, zwiększając atrakcyjność turystyczno-gospodarczą regionu.

Prace na tym odcinku realizowała firma Swietelsky Rail Polska.

Równocześnie w związku z poprawą warunków atmosferycznych, trwają prace w ramach II etapu rewitalizacji kolei wąskotorowej. Kontynuowano wykonywanie stabilizacji chemicznej podtorza, systematycznie były wykonywane roboty o charakterze odwodnieniowym torowiska – w formie ziemnych rowów otwartych oraz ciągi z korytkami betonowymi. Przystąpiono również do zasypywania subwarstwy tłucznia na odcinku Łopuszka Mała-Manasterz, po czym rozpoczęto montaż toru od strony Łopuszki Małej.

Koszt inwestycji i prac związanych z przebudową PKD

  • Łączna wartość inwestycji "Rewitalizacja Kolei Dojazdowej Przeworsk Wąskotorowy - Dynów" to koszt 64 971 395,90 zł. Modernizacji i przebudowie podlega łącznie ponad 30 km torowiska od Dynowa do Kańczugi.
  • Wartość projektu I i II etapu realizacji tej inwestycji to 56 273 215,55 zł, z czego dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego wynosi 37 636 407,49 zł.

Dodatkowo ze środków własnych zrealizowano:

  • odbudowę torowiska w tunelu w Szklarach - 54 634,18 zł,
  • prace polegające na odwodnieniu tunelu w Szklarach - 70 048,30 zł,
  • roboty konserwacyjne i remontowe przy kanale oczystkowym na stacji w Jaworniku Polskim - 15 744,00 zł,
  • roboty ziemne związane z odwodnieniem oraz renowacją i zabezpieczeniem obiektów inżynieryjnych na rewitalizowanym odcinku torowiska - 346 238,85 zł.

Prace związane z rewitalizacją PKD to nie tylko przebudowa torowiska, ale i inwestycje w odnowę budynków stacyjnych, obiektów kolejowych.

Poniżej lista zrealizowanych i będących w trakcie zadań „Pogórzanina”

  • "Wykonanie prac remontowo - konserwatorskich przy budynku Lokomotywowni i Hali Napraw Wagonów Kolei Wąskotorowej Przeworsk - Dynów" etap II, - wartość inwestycji: 473 903,19 zł - dofinansowanie: Środki Funduszu Inwestycji Lokalnych 253 000,00 zł Podkarpacki Wojewódzki Konserwator Zabytków 50 000,00 zł.
  • "Odnowa budynku dworca kolejki wąskotorowej w Przeworsku wraz z otoczeniem" - wartość inwestycji: 1 987 941,83 zł, - dofinansowanie z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych 1 276 348 zł.
  • "Rewitalizacja budynku stacyjnego w Kańczudze oraz wieży wody i budynku magazynowego wraz z zagospodarowaniem terenu". - wartość inwestycji: 2 249 670,00 zł.
  • Odbudowa linii kolejowej i mostów po powodzi z 2020 roku (3 mosty i 12 obiektów inżynieryjnych), wartość zadania: 3 500 000,00 zł - dofinansowanie ze środków Funduszu Solidarności UE 2 815 097,94 zł.

Więcej o inwestycji dowiecie się z naszej rozmowy wideo z panem Bogusławem Ziębą.

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiał oryginalny: "Pogórzanin" rozpocznie sezon w Dzień Dziecka [ZDJĘCIA, WIDEO] - Nowiny

Wróć na przeworsk.naszemiasto.pl Nasze Miasto